شبکه بهداشت و درمان بردسکن

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

سینوس پایلونیدال (  کیست مویی)

 

یکی از شکایت های سنین جوانی که بیشتر در آقایان دیده می شود ، ترشحات پشت ، مخصوصا از ناحیه شکاف باسن و کثیف شدن لباس زیر این افراد می باشد.کیست مویی قبلا به عنوان یک بیماری مادرزادی شناخته می شد ولی امروزه به عنوان یک مشکل اکتسابی معرفی شده است .

 این بیماری بیشتر در افراد پر مو دیده می شودو بیشتر شامل حال کسانی است که شغلهای نشسته دارند به همین علت به آن بیماری رانندگان هم گفته می شود. بیشتر بیماران هنگامی مراجعه می کنند که که مو وارد بدن شده و یک عفونت موضعی ایجاد کند و به فولیکولیت تبدیل شده و بعد از آن به مرور زمان بصورت یک آبسه در آید و موجب درد و توده پشت(بالای شکاف باسن ) می گردد. بیمار موقع نشستن درد دارد. در این مرحله که فاز حاد بیماری است،آبسه باید تخلیه شودو اینکار با بی حسی موضعی و شکاف روی آن و خارج کردن ترشحات و چرک صورت می گیرد. و بیمار با دستورشستشوی روزانه مرخص می شود . و در مرحله بعدی که بعد از چند هفته است بیمار باید جهت جراحی اصلی مراجعه کند.

در عده ای از بیماران هم به علت تخلیه خود به خود آبسه، محل تخلیه بصورت یک فیستول باقی مانده و مجرا  کاملا تکامل یافته و بیمار دائما دچار ترشح خواهد شد و هیچ وقت این سوراخ بسته نخواهد شد. در زمان معاینه موقع نگاه روی پشت بیمار روی خط مرکزی بالای شکاف باسن اغلب یک یا چند منفذ دیده می شود که ممکن است ترشح واضح داشته باشد در این مرحله بیمار درد ندارد و فقط از ترشحات ناحیه شکایت می کند. این ترشحات اغلب قهوه ای مایل به قرمز رنگ هستند و گاهی بد بو می باشد. در مرحله اول که بیمار با درد مراجعه می کند به عنوان آبسه پایلونیدال و در مرحله بعد که مجرا تشکیل شده و بیمار ترشح دارد این مشکل را به عنوان سینوس پایلونیدال معرفی می کنند. البته این مشکل ممکن است درجاهای دیگر بدن نیز ایجاد شود ولی بیشتر در ناحیه پشت و روی شکاف باسن دیده می شود. ولی در برخی افراد ممکن است در ناف ویا بین انگشتان ( در آرایشگر ها) نیز دیده شود، که بیشتر با علامت درد و ترشح شناسایی میشود. سینوس پایلونیدال باید جراحی شود و احتمال بد خیمی روی پوست در برخی مقالات در موارد ترشح مزمن از مدخل سینوس گزارش شده است .

روشهای مختلفی برای جراحی سینوس پایلونیدال وجود دارد. احتمال عود مجدد در این جراحی متفاوت است و بستگی به تکنیک جراحی دارد ولی کمترین احتمال عود در روش جراحی باز است که در این روش با ایجاد یک برش لوزی شکل کیست و منافذ آن را خارج می کنند و زخم را باز می گذارند که به صورت روزانه شستشو داده شده و پانسمان می شود و حدود 3-2 ماه زمان می برد که دوباره ترمیم شود.

روشهای مختلف دیگری از قبیل دوختن زخم و فلاپ های پوستی وجود دارد که همراه با درن انجام می شود ولی احتمال عود آن کمی بیشتر از روش باز است . البته در روش بازهم احتمال عود وجود دارد و همچنین در روش باز عوارض بعد از عمل بیشتر است و بیمار چند هفته ای موقع نشستن درد دارد و دائم باید پانسمان شود ولی در روش بسته احتمال پانسمان مکرر وجود نداشته و بیمار زودتر به سر کار و زندگی روزمره باز می گردد.مشکل بیماران درجراحی باز پانسمان های مکرر می باشد که باید به این مسئله دقت شود و یک روز در میان و گاهی روزانه محل زخم باید شستشو داده شده و پانسمان شود. بعد از یک هفته شستشو توسط نرمال سالین، بیمار می تواند به هنگام اجابت مزاج روزی چند بار پشت خود را با آب ساده شستشو داده و با گاز تمیز پانسمان کند.                                                                         

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

بیمارستان ولی عصر بردسکن> پاراکلینیک >آزمایشگاه مرکزی
 
آزمایشگاه
 
 
    • مسئول بخش: بخش خصوصی
  • مدرک تحصیلی: کارشناس علوم آزمایشگاهی 
  • پست الکترونیک:  
 
 
 
  •  آزمايشگاه مرکزی بیمارستان ولی عصر بردسکن داراي آزمايشات شامل:
    • بيوشيمي
    • سرولوژي
    • ايمنولوژي
    • هورمون
    • اورولوژي
    • ميكروب شناسي
    • انگل شناسي
    • PCR –HLA و دستگاه هاي مدرن مي باشد.
    در اين آزمايشگاه سعي شده جواب بيماران حتي الامكان در كمترين زمان ممكن آماده گردد.
 
 

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

  

  • مسئول بخش: زهرا دانش
  • مدرک تحصیلی: کارشناس  مامائی
  • پست الکترونیک:  DaneshZ1[at]Mums.ac.ir

     

   پزشک متخصص زنان  3 نفر

 

خدمات قابل ارائه به بیماران

کنترل مشکلات و بیماریهای دوران بارداری.

بررسی حرکات جنین و انجام NST (ارزیابی سلامت جنین).

شرح کامل و انجام معاینات فیزیکی کامل و ارزیابی لگن.

اندازه گیری فشار خون, بررسی ارتفاع رحم, رشدجنین,سمعFHR

کنترل و ارزیابی بیماران باردار ارجاعی از مراکز بهداشتی و روستائی.

تشخیص موارد غیر طبیعی در دوران بارداری و ارجاع به پزشک متخصص در صورت نیاز.

انجام زایمان به روش طبیعی و اپیزیو تومی- بررسی میزان خونریزی و وضعیت رحم و پرینه.

تشخیص علائم بیمار اکلامپسی ,پره اکلامپسی( مسمومیت دوره بارداری)

آموزش روشهای تنظیم خانواده پس از زایمان و سقط.

آموزش روش شیردهی و شروع اولین شیردهی بلافاصله بعد از تولد .

ترویج تغذیه انحصاری با شیر مادر.

صدور گواهی ولادت.

کنترل خونریزیهای سه ماهه اول بارداری و در صورت نیاز ارجاع به پزشک.

 

مقررات قابل توجه در بخش زایشگاه  

ورود همراه بیمار به بخش ممنوع می باشد.

تحویل شناسنامه پدر و مادر نوزاد در زمان تولد به منظور صدور گواهی ولادت.

مادران باردار پرخطر و ارجاعی از مراکز تحت پوشش به دقت مورد بررسی قرار گرفته و به مسئول بهداشت خانواده شهرستان اطلاع داده شود.

تماس پوست با پوست مادر و نوزاد از لحضه اول تولد و تغذیه نوزاد با شیر مادر از ساعت اول آغاز می شود.

 

شرح وظایف مسئول بخش

ماما مسئول: مامائی است که اداره کارکنان مامائی,تجهیزات و ارائه خدمات مامائی بخش زایمان و سایر بخشهای مرتبط را به عهده دارد.

عناوین آن به شرح زیر می باشد:

جمع آوری اطلاعات و برنامه ریزی

ستاره متحرکخط مشی جهت واحد مربوط در راستای اهداف کلی سازمان

ستاره متحرکبرنامه ریزی به منظور بهبود کیفیت  خدمات مامائی در بخش زایمان و سایر بخشهای مرتبط

ستاره متحرکبرنامه ریزی در جهت اجرای استانداردها,دستورالعملهای مربوط به خدمات مامائی

ستاره متحرکتعیین وظایف و تنظیم برنامه کارکنان تحت نظارت در شیفتهای مختلف

ستاره متحرککسب خط مشی و دستورالعملهای لازم از سرپرست مربوطه.

ستاره متحرکجمع آوری و تهیه اطلاعات دقیق از وضعیت ,امکانات و نیروی انسانی و ارائه پیشنهادهایی جهت رفع کمبودهای موجود (تجهیزات , امکانات و نیروی انسانی)

ستاره متحرکبررسی آمار و علل مرگ و میر مادر و نوزاد در بخش زایمان و سایر بخشهای مرتبط.

ستاره متحرکبرنامه ریزی جهت ثبت و ارائه گزارش کامل و آمار دقیق از وضعیت زائو در هر شیفت کاری.

   ستاره متحرک پیش بینی نیازهای واحد مربوط از نظر امکانات , تجهیزات موجود و لوازم مصرفی و پیگیری جهت تامین آن.

ستاره متحرکبرنامه ریزی جهت آموزش کارکنان جدید در خصوص قوانین و مقررات مربوطه.

ستاره متحرکبرنامه ریزی جهت حفظ و نگهداری و تحویل تجهیزات واحد مربوطه در هر شیفت کاری.

 

ستاره متحرکتشکیل جلسات گروهی و جلب مشارکت کارکنان در جهت حل مشکلات واحد مربوطه.

ستاره متحرکتوجه به نیازهای کارکنان, ایجاد انگیزه جهت افزایش رضایت شغلی

   ستاره متحرکایجاد هماهنگی و همکاری بین کارکنان مامائی و سایر واحدهای مرتبط.

ستاره متحرکشرکت در جلسات مدیران ,ارائه نیازهای کارکنان,وضعیت بیماران,همراهی پزشک به هنگام ویزیت در بخش وارائه گزارشات لازم.

ستاره متحرکهمکاری با کمیته های بیمارستانی.

ستاره متحرکتشکیل برنامه های آموزشی مامائی به شکل منظم و دوره ای.

ستاره متحرکهمکاری با ثبت احوال جهت صدور گواهی و لادت نوزادان متولد شده در فرصت قانونی.

ستاره متحرکتکمیل فرم ارزشیابی مصوبه کارکنان مامائی واحد مربوطه.

ستاره متحرککنترل حضور وغیاب پرسنل مامایی واحد مربوطه

ستاره متحرکنظارت برحسن اجرای امور محوله بر کارکنان مامایی.

ستاره متحرکنظارت و ارزشیابی بر رعایت معیارهای رفتار شغلی و اخلاقی کارکنان.

ستاره متحرکنظارت بر حسن اجرای قوانین دستورالعملها و بخشنامه های مربوط.

 

شرح وظایف کارکنان بخش

الف) شرح وظایف دوران بارداری

مراقبتهای مادران باردار از نظر فشار خون,بررسی رحم,رشدجنین,سمع صدای قلب جنین.

معاینات ارزیابی لگن و توصیه به انجام سونوگرافی جهت تشخیص وضعیت جنین.

یررسی مادران در معرض خطر از قبیل :

حاملگی زیر18 سال و بالای 35 سال

علائم پره اکلامپسی و اکلامپسی.

زایمان بیش از موعد کمتر از 28 هفته و پارگی زودرس کیسه آب

زایمان بعداز 42 هفته

مادران باردار با بیماریهای زمینه ایی( دیابت, آسم, مشکلات قلبی, فشارخون,...).

ب) شرح وظایف زایمان

معاینات واژینال و تشخیص موارد غیر طبیعی.

دستور پذیرش و تشکیل پرونده.

گرفتن شرح حال کامل از بیمار.

درخواست آزمایشات روتین.

درخواست روشهای پاراکلینیک(سونوگرافی- رادیوگرافی و NST) در ختم حاملگی.

نظارت بر زائو در اتاق درد و اتاق زایمان توسط مامای کشیک.

کنترل FHR در زمان لیبر و ثبت در پرونده.

کنترل علائم حیاتی در طول لیبر.

رگ گیری و مایع درمانی.

معاینات مکرر و ثبت پیشرفتهای زایمان.

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

      

معرفي بخش اتاق عمل بیمارستان

 

   بخش اتاق عمل این بیمارستان در سال 1374در فضایی به متراژ 205 متر مربع با 2 اتاق عمل فعال و دارای دو بخش به نامهای 1- اتاق عمل      2-CSRرسماً افتتاح و شروع بکار نموده است . که این بخش دارای 2 تخت فعال جهت اعمال جراحی در زمینه های عمومی و بخش CSR     (جهت استریل نمودنوسایل مورد نیاز اعمال جراحی با دو دستگاه اتوکلاو ) و   4  تخت ریکاوری در بخش ریکاوری می باشد و در حال حاضر وسایل مورد نیاز بخشهای اورژانس و زایشگاه را جهت استفاده استریل مینماید .

 

  

  • مسئول بخش: محسن ابتدائی
  • مدرک تحصیلی: کارشناس پرستاری
  • پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

بررسی وضعیت موجود در واحد تحت نظارت به منظور تعیین مشکلات مرتبط با ارائه خدمات

تعیین خط مشی جهت واحد مربوطه در راستای اهداف کلی سازمان

تنظیم برنامه کار پرسنل تحت نظارت در شیفتهای مختلف

تقسیم کار بین کارکنان بخش

برنامه ریزی جهت ثبت و ارائه گزارش کامل از وضعیت هر بیمار

برنامه ریزی جهت آگاه سازی کارکنان جدید الورود به مقررات اداری استاندارها ، محیط فیزیکی ، وسایل و تجهیزات

پیش بینی نیازهای بخش از نظر امکانات ، تجهیزات موجود و لوازم مصرفی و پیگیری آن

برنامه ریزی جهت تغییر و تحول تجهیزات بخش در هر شیفت کاری

تشکیل جلسات درون بخشی و جلب مشارکت پرسنل در جهت حل مشکلات بخش

توجه به نیازهای پرسنل و ایجاد انگیزه جهت افزایش رضایت شغلی

شرکت در جلسات مدیران و ارائه نیازهای کارکنان ، بیماران جهت بهبود وضعیت

ثبت و گزارش کلیه امور واحدهای مربوطه به مسئولین ذیربط شامل : درخواستها ، وقایع غیر مترقبه ، کمبودها ، نیازها

مشارکت و همکاری در برنامه های آموزش ضمن خدمت

مشارکت و همکاری در آموزش  پرستاران و سایر کارآموزان

تکمیل فرم ارزشیابی کارکنان جهت پرسنل تحت سرپرستی

ارزشیابی مستمر خدمات ارائه شده توسط کادر تحت سرپرستی از طریق بررسی رضایت مندی

کنترل و پیگیری و ثبت و اجرای دستورات پزشک و نظارت بر اجرای آن

مشارکت و همکاری با کمیته های بیمارستانی

نطارت بر حسن اجرای کلیه خدمات پرستاری در بخش .

نظارت مستمر بر اقدامات ضروری به منظور پیشگیری از عفونتها

 

دریافت دستور و برنامه کار از سرپرست مربوطه

اطمینان یافتن از سالم بودن و کارایی دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز جهت عمل جراحی قبل از شروع عمل ( شامل : ساکشن ، دستگاه الکتروکوتر ، چراغ سیالتیک و ...) و گزارش هر گونه نقص یا خرابی به مسئول مافوق .

اطلاع از وجود لوازم و امکانات مورد نیاز اعمال جراحی و گزارش موارد ناکافی و کمبودها و نقایص به مسئول مافوق .

 آشنایی با روشهای استریلیزاسیون و ضد عفونی و بکارگیری آنها .

کنترل اتاق عمل از نظر نور کافی ، سیستم برق رسانی ، درجه حرارت ، رطوبت ، پاکیزگی ، ایمنی و ....

 آماده نمودن اتاق عمل با لوازم و وسایل جراحی لازم بر طبق لیست عمل جراحی .

 کنترل پرونده بیمار قبل از عمل جراحی برای اطمینان از کامل بودن مدارک پزشکی مورد نیاز ( مانند اجازه عمل و آمادگیهای عمل ، داروهای قبل از عمل ، عدم داشتن وسایل مصنوعی و زیورآلات و ..... )

 کنترل و اطمینان از استریل بودن لوزام  و بسته های وسایل .

 

 ایفای نقش پرستار سیار قبل از عمل

برقراری ارتباط و ارائه آموزش های لازم  به بیمار

کنترل بیمار از نظر آمادگی جسمی و روانی جهت عمل جراحی

کنترل نام بیمار با پرونده و لیست عمل و دستبند مشخصات

هدایت بیمار به تخت عمل – قرار دادن بیمار بر روی تخت به نحوی که هیچگونه صدمه ای به وی وارد نگردد و پوشش حریم بیمار حفظ شود .

تظیم تخت جراحی و چراغها بر حسب نوع و ناحیه عمل

قرار دادن کلیه دستگاهها و تجهیزات در اطراف تخت جراحی بر طبق قابلیت دسترسی و نیاز 

 حضور در تمام طول عمل و اشراف بر محیط و اتفاقات و وضعیت بیمار – کمک به جراحان و پرستار اسکراب در پوشش گان و دستکش و ....

باز نمودن پوشش های اولیه بسته های استریل و نخها و سایر وسایل و اختیار گذاردن آنها

پرب منطقه عمل

شمارس و ثبت نخ ، گاز ، لنگ گاز ف درن و .... قبل از اتمام به همراه تیم جراحی و جمع آوری آنها پس از استفاده

کنترل رعایت نکات استریل در حین عمل

پیش بینی نیازمندیهای گروه جراحی و آماده نمودن  آنها

 

  ایفای نقش پرستار  سیار پس از پایان عمل

کمک در پانسمان محل جراحی

برداشتن پوششها با رعایت موازین شرعی و آماده نمودن بیمار جهت انتقال به ریکاوری

 تکمیل نمودن کلیه گزارشات و موارد ثبتی که از ابتدای عمل ثبت گردیده بود

خارج نمودن وسایل مربوط به عمل جراحی قبلی و آماده نمودن اتاق جهت عمل بعدی 

 

 ایفای نقش پرستار  دست شسته ( اسکراب ) در حین عمل

 دست شستن بر طبق دستورالعمل

پوشیدن گان و دستکش استریل

پوشاندن میزها با پوشش استریل و قرار دادن وسایل و لوازم به شکل استریل بر روی انها ( شامل وسایل جراحی ، نخ ، درنها ، گاز و ...)

شمارش و کنترل کلیه وسایل و لوازم مصرف شده ( گاز ، لنگاز ، قیچی ، پنس ، سوزن ، نخ ، درنها و ......) در شروع و طول عمل و پایان عمل به همراه فرد سیار

کنترل لوازم جراحی درون سته های جراحی قبل از عمل بر طبق شناسنامه هر ست جراحی )

نظارت بر رعایت نکات استریل توسط تیم جراحی در طول عمل

 

شرح وظایف کاردان هوشبری

دریافت دستور و برنامه کار از سرپرستار اتاق عمل

اطمینان یافتن از سالم بودن و کارایی دستگاهها و تجهیزات بیهوشی قبل از شروع هر شیفت کاری ( شامل دستگاههای بیهوشی ، ساکشن ، مانتیور ، پالس اکسی متر و .....)

اطلاع از وجود داروهای مورد نیاز و امکانات بیهوشی و گزارش موارد ناکافی و یا کمبودها

 آشنایی با روشهای استریلیزاسیون و ضد عفونی و کاربرد آن و رعایت در تمام مراحل عمل 

 آماده نمودن کلیه دستگاهها و لوازم مورد نیاز بیهوشی بر طبق لیست عمل جراحی

کنترل پرونده و بودن مدارک پزشکی مورد نیاز در پرونده بیمار مانند اجازه عمل ، آزمایشات ضروری ، نوار قلب ، مشاوره ، آماده بودن خون و ....)

 

 اقدامات و تدابیر قبل از بیهوشی بیمار 

کنترل آمادگی قبل از عمل

کنترل نام بیمار با پرونده و لیست عمل  و دستبند مشخصات

هدایت بیمار به تخت تا انتهای عمل

دادن توضیحات در مورد بیهوشی

کنترل علائم حیاتی و گزارش موارد غیر طبیعی

برقراری راه وریدی ( IV ) – ثابت نمودن سر بیمار