شبکه بهداشت و درمان بردسکن

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

    
اطلاعات کلی

نام رسمی:

بردسکن

کشور:

ایران

استان:

خراسان رضوی

شهرستان:

بردسکن

بخش:

مرکزی

نام‌های دیگر:

برداسکن

مردم

جمعیت

75000

جغرافیای طبیعی

ارتفاع از سطح دریا:

۹۹۵

 
 

 

   
  • بخش مرکزی شهرستان بردسکن 
    • دهستان کنار شهر
    • دهستان کوهپایه(کبودان)
شهر: بردسکن
 
  •  بخش شهرآباد
                  دهستان جلگه   
                  دهستان شهرآباد
 
شهر: شهرآباد
 
  •   بخش انابد 
    • دهستان درونه
    • دهستان صخرا

شهر: انابد

 

 موقعيت جغرافيايي و راههای ارتباطی :

شهرستان بردسکن با مساحت تقریبی ۷۱۰۰ کیلومتر مربع واقع بر گستره جغرافیایی استان خراسان رضوی ازشمال به سبزوار ، از شرق و شمال شرقی به کاشمر و خلیل آباد ، از جنوب و جنوب غربی به استان یزد و از غرب به استان سمنان محدود می‌گردد.و درفاصله 270 كيلومتري از شهر مشهدمقدس مي باشد.ارتفاع این ناحیه از سطح دریاهای آزاد ۹۸۵ متر است . مرکز این شهرستان شهر بردسکن و بر اساس آخرین تقسیمات کشوری دارای بخشهای انابد و مرکزی ،چهار دهستان و دو شهر می‌باشد، بردسکن به دلیل تولید محصولات باغی از جمله (( انار وانگورو انجیر)) به شهر ((میوه‌های بهشتی)) معروف شده است.

 پیشینه تاریخی بردسکن

نتایج بررسیهای باستان شناسی بر روی تپه‌ها و محوطه‌های با ستانی و همچنین شواهدی از آثار فرهنگی حاکی از آن است که منطقه بردسکن در هزاره‌های دوم و اول پیش از میلاد مسکونی و آباد بوده است . این ناحیه در قرون و سده‌های گذشته جزیی از سرزمینی به شمار می‌رفت که در متون جغرافیایی و تاریخی از آن با نام (ترشیز) یا (طرثیث) یاد شده است . ترشیز در نیمه اول سده چهارم هجری از شهر های تابعه نیشابور محسوب می‌گردید . به شهادت متون تاریخی ناحیه مز بور در سالهای ۵۲۰ ق و ۶۵۰ ق ، توسط سلجوقیان و سپاهیان مغول و بعد از آن نیز آماج حملات بسیار گردید . با طلوع دولت نادر شاه افشار اندکی از تهاجمات افغانها و ترکمنها به این ناحیه فروکش نمود اما این نا آرامی ها تا سلسله قاجار نیز ادامه یافت .

مناره فیروز آباد

این اثر تاریخی در ۲۰ کیلومتری جنوب بردسکن و در میا ن دهستا ن شهر آباد قرار دارد. قرائن و شواهد باستان شناسی موید آثار زیستگاهی از صدر اسلام تا سده هفتم هجری در نزدیکی این بنا است. مناره مزبور با ظاهری استوانه‌ای شکل و با ارتفاع ۱۸ متر از نظر تزیینات و نحوه آجر چینی نشان دهنده معماری به سبک و شیوه رازی است . بنا دارای دو کتیبه در بالا و پایین با مضامین آیات قرآنی ، تاریخ بنیان اثر و بانی آن بوده که قرائت این خطوط بدلیل مخدوش بودن میسر نیست . همچنین در داخل مناره نیز پلکانی به طور مارپیچ تعبیه شده است . روی هم رفته ویژگیهای معماری انتساب این اثر را به عصر سلجوقی نشان می‌دهد.

مناره علی آباد کشمر

برج مقبره آجری موسوم به (علی آباد کشمر) بر سر راه بردسکن به کاشمر قراردارد . گویا این بنا بر فراز بقایا و آوارهای قلعه‌ای کهن به نام کوشک بنیان شده و از دیدگاه معماری با برج رادکان در چناران قابل مقایسه است . نمای خارجی بنا در پائین هشت ضلعی و بالاترین قسمت آن دارای گنبد مخروطی به صورت دو پوسته است که ۴۸ نیم ستون به انضمام تزئینات هندسی از آجر و کاشی فیروزه‌ای زینت بخش آن شده است . بنا فاقد کتیبه است و بیشتر نشان دهنده اسلوب معماری در قرن هفتم هجری است.

رباط کبودان

بنای قاجاری رباط کبودان در میان روستایی به همین نام در ۱۰ کیلومتری بردسکن قرار دارد . به قولی واقف این رباط (حاجی میرزا احمدی مجتهد کاشمری) بوده و به سعی و اهتمام (کربلائی غلامرضا طبسی)بنیان شده است . شالوده رباط سنگی است و با طرح و نقشه یک ایوانی مشتمل بر حیاط مرکزی ، دوازده اتاق ، نماز خانه، محل نگهداری چهار پایان (اصطبل) و... می‌باشد.

مسجد جامع سیف آباد

این بنای مذهبی در ۱۰ کیلومتری جنوب بردسکن و در روستای سیف آبادواقع شده است . بیشترین فضای مسجد در بخش شرقی آن به صورت شبستان ستوندار با پایه‌های چهار ضلعی به ابعاد ۵/۱ متر شکل گرفته است . بر رأس پوشش گنبد خانه، گنبدی با ظاهر ساده و بر بالای ایوان دو ستون کوچک آجری که نمادی از ماذنه می‌باشدبه چشم می‌خورد.محراب داخل بنا و پوشش زیر گنبد با آجرهای خفته راسته تزئین شده است . بنا بر شواهد معماری مسجد جامع سیف آباد با ساختار یک ایوانی در سده سیزدهم هجری بنیان گردیده است.

مسجد یا مقبره عبدل آباد

مقبره عبدل آباد در فاصله ۲۵ کیلومتری از جنوب خاوری بردسکن قرار دارد . این بنا بقعه‌ای خشتی آجری به ارتفاع ۱۰ متر می‌باشد که گنبدی بر فراز آن ساخته شده و فضای داخلی آن در قسمت زیر گنبد و بخشی از دیوارهای داخلی منحصر به گچبریهای ساده است ، بنا متعلق به سده هشتم هجری می‌باشد.

صنایع دستی و هنرهای سنتی

از صنایع دستی وهنرهای سنتی شهرستان بردسکن که امروزه در این منطقه رواج دارد می‌توان به بافت انواع فرشهای دستبافت ، که پودهای آن در تناوبی بین پنج تا هفت رج از گره‌ها مشاهده می‌شوند اشاره کرد . این نحوه پود کشی از صفات مشخصه قالی های منطقه بردسکن می‌باشد . از دیگر هنر های سنتی و صنایع دستی بردسکن می‌توان از گلیم بافی ، حصیر بافی ، قالیچه بافی و گیوه دوزی نام برد.

دهانه بیجورد  و دهانه درونه و آبشار سربرج

دهانه بیجورد و دهانه درونه یکی دیگر از مناطق مفرح و خوش آب و هوای شهرستان بردسکن می‌ باشد.
 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

درباره شهرستان بردسكن

پیشینه تاریخی :

 

بردسكن در جنوب استان خراسان رضوي مركز مزارع زعفران، در فاصله 45 کیلومتر از كاشمر، 100 کیلومتر از تربت حيدريه و 180 کیلومتر از قائنات واقع شده است که با توليد سالانه بيش از 15تن زعفران يكي از قطب‌هاي اصلي توليد زعفران ايران محسوب مي‌شود. منطقه‌اي مستعد در توليد مرغوب‌ترين انواع خشكبار و زعفران.شواهد بر جای مانده از جمله اتلال و محوطه های باستانی نشان از استقرار و زیستگاه های انسانی پیش از تاریخ در این ناحیه دارد. نتایج بررسی های باستان شناسی بر روی تپه ها و محوطه های تاریخی و همچنین شواهدی از آثار فرهنگی حاکی از آن است که منطقه بردسکن در هزاره های دوم و اول قبل از میلاد، مسکونی و آباد بوده است. بردسکن در قرون و سده های گذشته جزئی از سرزمینی به شمار میرفته که در متون جغرافیایی و تاریخی از آن با نام ترشیز ، شهر باستانی عبدل آباد و فیروزآباد ، بردسکن، دست برکن، برکن و برداسكن یاد شده است و شهادت متون تاریخی در سال های 520 تا 650 ق ناحیه مزبور آماج حملات بسیاری گردیده است. از جمله حوادث تاریخی در این منطقه که در متون به آن اشاره شده، قطع درخت سرو عظیمی از روزگار زرتشتیان بود که به فرمان متوکل عباسی آن را از ریشه کندند و به بغداد فرستادند. در منابع آمده است شاخه ها و فروع آن را بر سیصد شتر نهادند و به آن دیار بردند.



ویژگی های طبیعی و جغرافیایی :

 

شهرستان بردسکن واقع در حاشیه شمالی کویر نمک از سمت شمال به شهرستان سبزوار، از شرق به شهرستان خلیل آباد و از جنوب به طبس در استان یزد و از غرب به شاهرود محدود بوده و مرکز آن شهر بردسکن و در فاصله 256 کیلومتری جنوب غربی مشهد مقدس قرار دارد. ارتفاع این شهر از سطح دریا 985 متر است و بر اساس آخرین تقسیمات کشوری دارای 3 بخش، مرکزی، انابد و شهرآباد می ياشد. این شهرستان از دو منطقه کوهپایه ای شمال و جلگه ای جنوب شامل بیابان، نمکزار و شنزارهای حاشیه کویر نمک شکل گرفته است. در شمال این شهرستان رشته کوه کوهسرخ با جهت شرقی غربی قرار دارد. این رشته کوه از مرز افغانستان آغاز و تا کوههای کوه میش شهرستان سبزوار ادامه دارد. این رشته کوه شهرستان های خلیل آباد، کاشمر، تربت حیدریه و خواف و ... را دربرمی گیرد. همچنین کوه سرتنگل با 2050 متر ارتفاع که در دهستان کوهپایه واقع است، دارای منطقه گردشگری دهانه معروف بیچورد می باشد و از ارتفاعات دیگر این ناحیه می توان به کوه پتور دارو، کوه سیر، کوه آهوبم و قله کمر تاجی در جنوب غربی شهرستان اشاره کرد.

 صنایع دستی و هنرهای سنتی :

از صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرستان بردسکن که امروزه در این منطقه رواج دارد می توان به بافت انواع فرش های دستباف با طرح های خطوط مستقیم ، خطوط شکسته ، گردان طرح عبدالسرخ ، طرح بلوچی ، طرح های اصیل شاه عباسی لچک ترنج ، گل های منظره ای، طرح محرابی، طرح ختایی و طرح های زیرخاکی اشاره نمود. طرح زیرخاکی این منطقه برگرفته از تصویر نقوشی است که چندین سال قبل از محوطه باستانی فیروزآباد این شهرستان کشف شده است. طرح یک دوم که نقش دو نیمه قالی با یکدیگر قرینه است و طرح یک دوم قرینه سازی در چهار قسمت اجرا می گردد. هنرهای سنتی دیگر نظیر گلیم بافی، جاجیم بافی، خورجین بافی در منطقه درونه و نمدمالی و سفالگری در روستای باب الحکم این شهرستان رواج دارد که نمدهای این روستا به کشورهای اروپایی و عربی صادر می شود. هنر معرق روی چوب، گلسازی، نقاشی روی شیشه نیز در بردسکن رایج است.

جایگاه موسیقی در فرهنگ بردسکن :

موسیقی در میان شهرستان بردسکن آمیختگی عمیقی با بخش زیادی از شئونات زندگی آنها داشته و بازگو کننده غم ها، شادی ها ، آلام، آرزوها، اعتقادات و بینش تفکر اقوام این ناحیه و روایت گر افسانه های محلی است که در حقیقت نوعی از موسیقی بوده و به طور کلی بر پایه دوبیتی و چهاربیتی خوانی استوار است. این نوع موسیقی در سه قسم : الف) ترانه ها ب) فریادها ج) داستان های روائی قابل تأمل و بررسی است. از آهنگ های رایج در این منطقه می توان به حسین نامراد، سرحدی، حیدربیگ، حسینا و گل محمد، کوچه باغی اشاره کرد و همچنین سازهای رایج در بردسکن بیشتر نی، دایره، دوسازه، سه تار، دهل و دو تار می باشد که سرنا دهل برای مراسمی نظیر عروسی ها، هنگام ریزش باران، برداشت محصول با رقص های محلی و بومی این منطقه به شمار می آید.


 

سوغات و ره آورد سفر :

به غير از زعفران و زيره می توان به سوغات ديگر اين شهرستان از جمله انواع گلیم ها و قالیچه های خوش نقش و نگار اشاره کرد. همچنین گیوه های دست دوز و سبدهای حصیرباف ، کلاه و نمد این منطقه مورد توجه گردشگران و مسافران می باشد. محصولات باغی معروفی از جمله انار، انجیر و انگور و کشمش، پسته در این منطقه از شهرت بسزایی برخوردار است. همچنین حلوا مغزی این منطقه که با شیره انگور و کنجد و گیاهی به نام بیخ در روستای باب الحکم تولید می شود .


عشایر بردسکن :

این شهرستان با گستردگی جغرافیایی، تنو ع اقوام و سابقه کهن با فرهنگ غنی درخشان و پویا توانسته است در تاریخ، هویت و اصالت خویش را حفظ کرده و با هماهنگی و جذابیت در حوزه میراث غنی فرهنگی، معنوی و طبیعی بدرخشد. این شهرستان از نظر وجود تنوع اقلیمی چشم انداز روشنی از نظر فضای روستایی عشایری از قبیل کلاه درازی، طاهری، ایلخانی، شورچاهی، بلوچ خانزائی، طایفه بیگی، تیموری و عبدالسرخ در این منطقه زندگی می کنند.

 بناهاي تاريخي و مذهبي

مناره فیروزآباد :

 

این اثر تاریخی در 20 کیلومتری جنوب بردسکن و در بخش شهرآباد در میان روستایی به همین نام و بر روی ویرانه های بست دروازه ترشیز قدیم قرار دارد. شواهد باستان شناسی مؤید آثار زیستگاهی از صدر اسلام تا سده هفتم هجری در اطراف بنا است که بنا بر اقوال عبور هشتمین اختر تابناک ولایت و امامت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) از این مسیر بوده است. مناره مزبور با ظاهری استوانه ای شکل و با ارتفاع فعلی 18 متر با وجود عناصر تزئینی و نحوه آجرچینی نشان دهنده معماری به سبک و شیوه رازی است. مناره فیروزآباد دارای دو کتیبه در بالا و پایین به خط کوفی است همچنین در داخل مناره نیز پلکانی به طور مارپیچ تعبیه شده است که روی هم رفته شواهد معماری انتساب این اثر را به عصر سلجوقی نشان می دهد.





دهانه بیجورد :

 از جمله مناطق مفرح و خوش آب و هوای شهر دسکن دهان بیجورد است که در فاصله 20 کیلومتری شمال این شهرستان در میان دو کوه سرتنگل و بیجورد واقع می باشدو از مناطق بسیار حساس و استراتژیک شهرستان در جنگل ها به حساب می آمده که هنوز شالوده سنگرهای نگهبانی در دامنه ها باقی است. از دیگر جلوه های طبیعی این مکان چشمه آب سرد و گوارای زیر درخت کهنسال معروف به چنار جاری است.

 


مقبره عبدل آباد:

 

عبدل آباد در فاصله 25 کیلومتری از جنوب شرقی بردسکن در روستای عبدل آباد محوطه ای تاریخی قرار دارد که این بنا به صورت بقعه آجری به ارتفاع 13 سانتیمتر بر بقایای آن بنیان گردیده است. گنبدی بر فراز آن قرار دارد و فضای داخلی بنا در قسمت زیر گنبد مخروطی و بخشی از دیواره های داخلی با هشت طاق نمای درونی شامل گچبری های ساده و لوزی است. این اثر متعلق به قرن هفتم هجری قمری می­باشد.




برج علی آباد کشمر :

 

این بنا در فاصله 5 کیلومتری شمالی جاده اصلی بردسکن به شهرستان خلیل آباد در میان روستای کشمر بر فراز بقایا و آواره های قلعه ای کهن به نام کوشک بنیان شده و از دیدگاه معماری با برج رادکان قابل مقایسه است. نمای خارجی بنا در پایین هشت ضلعی و بالاترین قسمت آن دارای گنبد مخروطی و به صورت دو پوسته است که 48 نیم ستون به انضمام تزئینات هندسی از آجر و کاشی فیروزه ای زینت بخش آن شده است. این اثر بیشتر نشان دهنده ی اسلوب معماری در قرن هفتم هجری است.










دره آسیاب خوشاب ،رباط کبودان ،امامزاده عبدالله آباد،مسجد جامع سیف آباد و آب انبار سید باقر از دیگر مناطق دیدنی و مناطق تاریخی و مذهبی شهرستان بردسکن می باشد


امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

عاشورا

عزادارى امام حسين عليه السلام درتاریخ

حماسه کربلا، بزرگترين و دلخراش ترين واقعه تاريخ است که پس از 1400 سال هنوز هم زنده مانده و پس از چهارده قرن به ياد آن واقعه اشکهاريخته مي شود و ناله و فرياد به پا است. در اين مقاله قصد داريم که سير تاريخي عزاداري شهداي کربلا را مورد بررسي قرار دهيم.

مراسم عزادارى امام حسين(ع) نخستين بار در روز يازدهم محرم سال 61 هجرى در كنار اجساد مطهر شهيدان توسط اهل بيت‏ عليه السلام برگزارگرديد.

پس از آن هنگام ورود کاروان اسيران به كوفه، امامزين ‏العابدين و حضرت زينب و ام‏ كلثوم عليهم السلام براى مردم كوفه كه براى تماشاآمده بودند، سخنرانى كردند. در پى اين سخنرانيها صداى ضجه و گريه از خانه‏ها و مردمكوفه بلند شد. که به نوعي عزاداري براي شهدا و افشاگري امويان بود.

پس از ورود کاروان اسراء به شام و خطابه خواني امامسجاد(ع) در شام، يزيد به اهل بيت امام حسين اجازه داد كه عزادارى كنند و اهل ‏بيت‏به مدت سه روز به طور رسمى در شام عزادارى كردند.(1)در پى آن خطابه و اين عزاداريها، انقلاب بزرگ فكرى در شام پديد آمد و اكثرقريب به اتفاق مردم نسبت ‏به دستگاه حاكمه بدبين شدند.

عزاداري بعدي در مدينه برپا شد. پس از ورود اهل بيتبه مدينه عزاى عمومى بر پا گرديد و تمامى مردم مدينه ناله و ضجه كردند. پس از آنحلقه‏هاى عزادارى توسط اشخاص و افراد سرشناس بر پا شد. از جمله كسانى كه درمدينه‏مجلس‏عزادارى بر پا كرد، حضرت زينب سلام الله عليها بود. اين عزادارى مدينه را درآستانه انفجار و حركت عمومى قرار داد و عمر بن سعد جريان را به يزيد گزارش داد واعلام کرد که " تحقيقا وجود زينب کبري(س) در مدينه انديشه‏ها را تحريك مى‏كند، زيرااو سخنور و دانا و باهوش است. خود و كسانى كه با او همراهى مى‏كنند، در نظر دارندبراى خونخواهى حسين قيام كنند."(2)تا اين كهحضرت زينب به شام يا مصر تبعيد و رحلت فرمود.

پس از شهادت امام حسين(ع) ائمه خود اقامه عزادارىمى‏كردند و شيعيان را به اقامه عزا و گريه و عزادارى تشويق مي نمودند.

عزادارى، نخست در ايام محرم و ايام زيارتى امامحسين(ع) در كربلا و جاهاى ديگر برگزار مى‏شد چون پانزدهم شعبان، روزعرفه، شب عيدفطر و اول ماه رجب و غيره. (3)اما از آغاز قرن سوم عزادارىوضعيت ديگرى يافت كه در تحقيق حاضر به تبيين آن مى‏پردازيم.

در قرن سوم و چهارم و پنجم و همزمان با تشكيل دولتهاىآل‏بويه در عراق و حمدانيون در سوريه و فاطميون در مصر مذهب شيعه گسترش يافت ومراسم عزادارى توسعه يافت و در بسيارى از شهرها روز عاشورا عزا و تعطيل عمومى اعلامگرديد.

در محرم سال 252 - معزالدوله ديلمى دستور داد كهمغازه‏ها بسته و تعطيل عمومى اعلام گردد و مردم عزادارى كنند و مردم با حالت عزا وماتم در خيابانها حركت كردند.(4)اينگونه بود کهعزاى عمومى در ميان شيعيان به صورت يك سنت در آمد. در اين دوره، اشعار در قالبقصيده سروده مى‏شد. ستمهاى بنى‏اميه و بنى‏عباس در آن ذكر و مقام و منزلت اهل بيتعليه السلام ‏بيان مى‏گرديد. مردم در عزادارى ها وشعراء در قصيده‏ها بيشترين توجهرا به ولايت اهل بيت عليه السلام داشتند. و كتب مقتل در اين زمان تاليف گرديد.

در اين دوره درگيرى شديد بين شيعه و اهل سنت وجودداشت و حكومتهايى كه پيرو بنى‏اميه و بنى‏عباس بودند، اهل سنت را بر كشتار شيعيانتحريك و از برگزارى مراسم عزادارى منع مى‏كردند.

در سال‏407 هجرى در آفريقا و در ماه محرم " معزبنباديس" لشكريان خود را به قتل شيعيان دستور داد و اهل سنت را نيز در اين امر آزادگذاشت. جمع كثيرى را در آفريقا كشتند و در آتش سوزاندند خانه‏هاى آنها را خرابكردند. جمعى به قصر منصور پناه بردند اما در محاصره قرار گرفتند و هر كسى از قصرخارج شد، كشته شد و جمعى به مسجد جامع پناه بردند در آنجا نيز همگان را از بينبردند. (5) دراين دوره مراسم عزادارى براى ائمه به طور كامل رواج يافت.

مشخصات روضه خواني در اين دوره از اين  قرار بود: 1 - عزادارى در ايام عاشورا و موسم زيارت 2 - تكيه بر اهل بيت عليهم السلام ‏به عنوانعترت پيامبر و غصب خلافت توسط بنى‏اميه. 3 - رشد ذوق شعرى در زمينه مدح و مراثىامام حسين و اهل بيت(ع) . 4 - ذكر مصيبت اهل بيت(ع). 5 - بيان ستمهاى بنى‏اميه. 6 - مراسم عزادارى به عنوان اعتراض به بنى‏اميه و بنى‏عباس و ايادى آنها.

به دلايل فوق حکومتهاي وقت از برگزارى مراسم عزاداريشديدا جلوگيرى مى‏كردند.

عزاداري در زمان بني عباس ومغول

پس از انقراض سلسله بنى‏عباس در بغداد و سلطه مغولهابر بخش عظيمى از كشورهاى اسلامى شكل و محتواى روضه به تدريج تغيير يافت. اين تغييرشايد بدان جهت‏ بود كه سلاطين بنى‏عباس خود را خليفه پيامبر مى‏دانستند و مدعىحكومت‏ بر مسلمين از جانب اسلام بودند و اطاعت ‏خود را بر مردم واجب شرعىمى‏دانستند. مذاهب اهل سنت را، مذهب رسمى و قانونى و شرعى دانسته و از آنها به طوركامل حمايت مى‏كردند. پيروى از مذهب شيعه ممنوع و در ادارات دولتى و مراجع قضايىرسمى نبود.

در مقابل اين انديشه، انديشه تشيع بود كه حكومت را حقاختصاصى و الهى ائمه مى‏دانستند شرايط و انديشه‏هاى بسيار والا براى حاكم اسلامىقايل بودند. براساس اين دو انديشه به طور طبيعى درگيرى بين تشيع و حكومت پديد آمد. در مراسم عزادارى اين اختلاف نظر و جهت‏گيرى سياسى مطرح مى‏شد و قطعا حكومتها ازبرگزارى مراسم وحشت داشتند. از اين رو مراسم روضه از سياست جدا نبود.

پس از سلطه مغول و وحشت‏ بسيار عجيبى كه ايجاد كردهبود و حاكمان آنها مدعى حكومت ‏بودند، نه مدعى خلافت، مراسم عزادارى از حالت اعتراضسياسى خارج و به مراسم خاص مذهبى اختصاص يافت و عزادارى به منظور كسب ارزش اخروى ودوستى با اهل‏ بيت(ع) ‏برگزار گرديد.

در اين دوره تحريفات زيادى در وقايع عاشورا واقع شد وبراى بيشتر گرياندن و گريه كردن داستانهاى مهيج و زبان حال نقل مى‏شد و براى اين كهحكومتها مانع نشوند، به مساله سياست و حكومت پرداخته نمى‏شد.

مشخصات عزاداري در اين دوره ازاين قرار مي باشد: 1 - تعميم و گسترش مراسم عزادارى از ايام محرم و زيارتى به ايام ديگر. 2 - برگزارى روضهبيشتر براى كسب ثواب و شفاعت ائمه معصومين(ع). 3 - بيان ستمها و جنايات بنى‏اميه وبنى‏عباس. 4 - ذكر فضايل اهل ‏بيت(ع). 5 - زهد گرايى و دخالت نكردن در امور حكومت ودورى از دنيا و پرداختن به امور آخرت. 6 - گسترش حسينيه ها براى برگزارى مراسم عزا.

دراين دوره هر كسى ذوق و قريحه شعرى داشت، اشعارى درمرثيه امام حسين(ع) سرود. كه بسيارى از آن اشعار، سينه به سينه و يا در دفترهاى خطىتداوم يافت. برخى از اشعارى كه در روستاها خوانده مى‏شود و يا مردم عشاير در مراسمعزا مى‏خوانند از اين قبيل اشعار است. گاهى اين اشعار را كسانى سروده‏اند كه آگاهىاز تاريخ نداشته و به منظور خدمت ‏به امام و اظهار علاقه به اهل ‏بيت ‏سروده‏اند.

در اين دوره همت‏ بر آن گماشته شد كه فضايل اهل ‏بيت‏بيان و مردم با آنها آشنا گردند. كه اين آشنايى نقش بسيار مهمى در جهت تداوم خطاهل‏ بيت و تشيع ايفاء كرده است. که اين كار بسيار عظيم و بزرگ در پيشگاه خداونداجر بسيار بزرگ دارد. زيرا ذكر فضايل اهل ‏بيت و آشنا ساختن مردم با مقام معنوىآنها به منزله تداوم خط رهبرى و دعوت جامعه به عزت و حفظ ارزشهاى والاى اسلام براىنسلهاى آينده است.

در اين دوره عزادارى به شكل رايج فعلى رواج يافت. كهبرخى آغاز آن را به شكل زدن بر سر و سينه به دوران آل ‏بويه برگردانده‏اند. (6)
 

 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

محرم از منظر ائمه(عليهم السلام)

شيعيان از امام رضا(عليه السلام)، چنين نقل شده است:

«وقتي محرم فرا مي‌رسيد، پدرم خندان ديده نمي‌شد، حزن و اندوه تا پايان دهه‌ اول بر او غالب بود و روز عاشورا، روز حزن و مصيبت و گريه ايشان بود.»(3)

همچنين حضرت امام رضا(عليه السلام) درباره‌ عاشورا مي‌فرمايد:

«كسي كه عاشورا روز مصيبت و اندوه و گريه‌اش باشد، خداوند قيامت را روز شادماني و سرور او قرار خواهد داد.»(4)

 

اعمال شب اول ماه محرم

1ـ نماز: اين شب چند نماز دارد كه يكي از آنها به شرح ذيل است:

دو ركعت، كه در هر ركعت بعد از حمد يازده مرتبه سوره‌ توحيد خوانده شود.

در فضيلت اين نماز چنين آمده است:

«خواندن اين نماز و روزه داشتن روزش موجب امنيّت است و كسي كه اين عمل را انجام دهد، گويا تمام سال بر كار نيك مداومت داشته است.»(5)

2ـ احياي اين شب.(6)

3ـ نيايش و دعا.(7)

 

روز اول محرم

اول محرم هر سال اولين روز سال قمري است. از امام محمدباقر(عليه السلام) روايت شده است: «آن كس كه اين روز را روزه بدارد، خداوند دعايش را اجابت مي‌كند، همانگونه كه دعاي زكريا(عليه السلام) را اجابت كرد.»(8)

دو ركعت نماز خوانده شود و پس از آن سه بار دعاي زير قرائت گردد:

«اللّهم انت الاله القديم و هذه سنةٌ جديدةٌ فاسئلك فيها العصمة من الشيطان و القوَّة علي هذه النّفس الامّارة بالسُّوء»(9)؛ بارالها! تو خداي قديم و جاوداني و اين سال، سال نو است، از تو مي‌خواهم كه مرا در اين سال از شيطان حفظ كني و بر نفس اماره (راهنمايي كننده) به بدي پيروز سازي.

 

روز دوم محرم

در چنين روزي كاروان امام حسين(عليه السلام) در سال 61 ه‍ .ق وارد سرزمين كربلا شد و با ممانعت لشكر حرّ مجبور به توقّف در آنجا گرديد.(10)

 

روز سوم محرم

از پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) نقل شده است:

«هر كس در اين روز روزه بگيرد، خداوند دعايش را اجابت كند.»(11)

در آن روز سپاه عمر بن سعد وارد كربلا شد.

 

روز چهارم محرم

بي‌نتيجه بودن مذاكره حضرت سيدالشهداء(عليه السلام)، با عمر بن سعد براي وادار كردن لشكر وي به ترك جنگ و دعوت او و لشكرش جهت ملحق شدن به سپاه اسلام.

 

روز هفتم محرم

روزه گرفتن مستحب است.

 

روز نهم محرم

تاسوعاي حسيني، روز محاصره‌ امام حسين(عليه السلام) و اصحابش در سرزمين كربلا توسط سپاه شمر.(12)

 

اعمال شب عاشورا

1ـ چند نماز براي اين شب در روايات آمده است كه يكي از آنها چنين است:

چهار ركعت نماز كه در هر ركعت بعد از سوره‌ حمد، 50 بار سوره‌ توحيد خوانده مي‌شود. پس از پايان نماز، 70 بار «سبحان الله والحمدالله و لا اله الاّ الله و الله اكبر ولا حول ولا قوة الاّ بالله العليّ العظيم» خوانده شود.(13)

2ـ احياي اين شب كنار قبر امام حسين(عليه السلام).(14)

3ـ دعا و نيايش. (15)

 

روز عاشورا

1ـ عزاداري بر امام حسين(عليه السلام) و شهداي كربلا، در اين مورد از امام رضا(عليه السلام) نقل شده است:

هر كس كار و كوشش را در اين روز، رها كند، خداوند خواسته‌هايش را برآورد و هر كس اين روز را با حزن و اندوه سپري كند، خداوند قيامت را روز خوشحالي او قرار دهد. (16)

2ـ زيارت امام حسين(عليه السلام).(17)

3ـ روزه گرفتن در اين روز كراهت دارد؛ ولي بهتر است بدون قصد روزه، تا بعد از نماز عصر از خوردن و آشاميدن خودداري شود. (18)

4ـ آب دادن به زائران امام حسين(عليه السلام).(19)

5ـ خواندن سوره توحيد هزار مرتبه.(20)

6ـ خواندن زيارت عاشورا. (21)

7ـ گفتن هزار بار ذكر «اللّهم العن قتلة الحسين(عليه السلام).»(22)